آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ساعت ۱۸:۳۷
گزارشی از چرایی متروکه ماندن مجتمع خدماتی رفاهی "پلمیس" اسفراین؛

"پلمیس" در گیر و دار ناهماهنگی های اجرایی و قضایی /مجتمعی که ۱۱ سال متروکه ماند

مجتمع خدماتی رفاهی پلمیس اسفراین در سال 1388 به بهره برداری رسید و با گذشت یازده سال از بهره برداری این مجتمع تاکنون بهره برداری قابل توجهی نداشته است و در حال حاضر به حالت متروکه و رو به تخریب در آمده است .

به گزارش سپهرآیین ، ايجاد مجتمع هاي رفاهي بين راهي به منظور ساماندهي و ارتقاء خدمات موردنياز مسافران، در افزايش ايمني سفر و كاهش مخاطرات رانندگي نقش موثري دارد و علاوه بر آن بستري مناسب براي اشتغالزايي محسوب مي شود.
در استان خراسان شمالی و شهرستان اسفراین  نيز براي افزايش ايمني جاده‌ها، ايجاد توقفگاه‌ها و مجتمع‌هاي خدمات رفاهي بين‌راهي در دستور كار بوده است  و با توجه به اينكه اين شهرستان از آب و هوای خوب و همچنین مناظر زیبا برخوردار است و معمولا تعداد زیادی از اتوبوس های تهران از مقصد بجنورد از جاده اسفراین عبور مي‌كنند، ايجاد مجتمع بين‌راهي براي ارائه خدمات ،ضروري و از جهتي مقرون به صرفه كرده است.
عمليات ساخت مجتمع رفاهي بين راهي پلمیس در گردنه ای به همین نام در شهرستان اسفراین  از سال ۸۷ آغاز و در سال ۸۸ به بهره برداری رسید اما با گذشت یازده سال، از بهره برداری این مجتمع هنوز استفاده درستی از این مکان نمی شود و به صورت متروکه رها شده و متاسفانه آسیب ها و خسارات زیادی به بنا و تجهیزات این مکان وارد شده است .

در پایین دست این مجتمع در کنار چشمه این گردنه نیز یک استخر آب و یک واحد سرویس بهداشتی توسط منابع طبیعی شهرستان  احداث شده که به گفته مردم منطقه به تازگی از آب این استخر برای و آبیاری زمین ها و باغ های شخصی توسط افراد ناشناس استفاده می شود.
سرویس های بهداشتی احداث شده در این محل نیز وضعیت نامناسبی داشته به طوری که در میان علف های هرز گم شده است .
 
کارشکنی دستفروشان و مردم محلی

عبدالله سهرابی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین با اشاره به اینکه مجتمع خدماتی، بهداشتی و رفاهی پلمیس با هدف رفاه حال مسافران و گردشگران این مسیر احداث شده است، اظهار داشت: این مجتمع  در سال 87 کلنگ زنی و اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان جهت ساخت آن هزینه و عملیاتی شد.
وی با اشاره به مشکلاتی که در بحث بهره برداری این مکان بعد از واگذاری به بخش خصوصی پیش آمده است،  گفت : طبق قانون این مجتمع به بخش خصوصی واگذار شد و چند مرحله هم این کار صورت گرفت اما متاسفانه کارشکنی های دست فروشان مستقر در این مکان و همچنین مردم روستای کلات باعث شد که کسانی که متقاضی ساماندهی این مجتمع بودند، از ادامه کار انصراف دهند .

 

سهرابی با بیان اینکه دو مجموعه خصوصی برای بهره برداری از این مکان درخواست داده بودند، گفت: متاسفانه شکستن در و پنجره های این مجتمع رفاهی، سرقت شیرآلات، مخزن و پمپ آب و آسیب زدن به آن از جمله کارشکنی هایی است که توسط برخی از افراد محلی منطقه رخ می دهد و مانع از ورود بخش خصوصی برای ساماندهی به این مجتمع شده است.
وی با بیان اینکه دست فروشان محلی که در نزدیکی این مجتمع حضور دارند، معتقدند که آبادی این مجموعه رفاهی باعث تعطیلی کار آنها خواهد شد، گفت: این در حالی است که قطعا با بهره برداری از این مجتمع مسافران بیشتری اقدام به توقف خواهند کرد و در فصل های سرد نیز سرپناهی خواهند داشت.
رئیس  اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسفراین افزود: در حال حاضر پیمانکار بخش خصوصی قرارداری 20 ساله برای ساماندهی و بهره برداری از این مکان را امضا کرده است که امید است این مجتمع به نقش اصلی اش بازگردانده شود.
وی با اشاره به اینکه قرارداد این مجموعه با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است و تاکنون اطلاعاتی از میزان مبلغ قرارداد عنوان نشده است، خاطرنشان کرد: اما  شنیده ها حاکی از این است که برای حفظ و نگهداری از این بنا قرارداد با مبلغ پایینی بسته شده است.


سهرابی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا این مجموعه به مردم روستا واگذار نشده است، گفت: طی دو مرحله قرارداد با بومیان روستای کلات بسته شد، اما کارشنکی های مردم روستا اجازه فعالیت را از آنان گرفت و از ادامه کار انصراف دادند.
وی بیان داشت: حکم مرجع قضایی برای برخورد با این افراد گرفته شد، اما متاسفانه در اجرای این حکم و جمع آوری دست فروشان همکاری لازم صورت نگرفت و نتیجه حاصل نشد.
سهرابی در ادامه در پاسخ به این سوال که ظاهرا زمینی روبروی این مجتمع رفاهی خاک برداری شده و به گفته مردم قرار بوده است جاده از آن محل عبور کند که محل بیشتر برای پارک وسایل نقلیه و جذب بیشتر این مجتمع رفاهی باشد، گفت: دلیل اصلی مسطح کردن آن قسمت برای پارکینگ بوده است و هیچ کاربری دیگری به عنوان جاده برای آن تعریف نشده است.
این مقام مسئول یادآور شد: این مجتمع رفاهی طی مزایده ای که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گذاشته است، تحویل داده شد، که قطعا این بخش خصوصی باید در قالب پیمانکار پاسخگو تمام و کمال آن واحد باشد.


استفاده شخصی ازآب استخر انجام نشده است
معاون اداره منابع طبیعی و آب خیز داری شهرستان اسفراین نیز در گفتگو با خبرنگار سپهرآیین گفت: منطقه شاملطرح جنگل کاری است و احداث مخزن آب، برای آبیاری درختان کاشته شده در آن منطقه و همچنین با توجه به بحث آتش سوزی در جنگل ها و مراتع برای تامین آب جهت خاموش کردن آتش بوده است.

محمدی ضمن رد استفاده برای مصارف شخصی از آب این منبع گفت: از آب استخر احداث شده تنها برای موارد اعلام شده استفاده می شود وهیچ گونه استفاده شخصی نمی شود ‌.
محمدی در پاسخ به موضوع رها شدگی یک باب یک سرویس بهداشتی در کنار استخر این مجتمع رفاهی هم گفت: این سرویس بهداشتی با هدف استفاده برای بحث جنگلبانان ساخته شده ولی متاسفانه چند مرتبه با وجود قفل و موارد ایمنی، تمام شیرآلات، در و.. سرقت رفته است .

با توجه به ظرفيت هاي تاريخي، ميراث فرهنگي و جاذبه هاي گردشگري شهرستان اسفراین، انتظار مي رفت ايجاد اين مجتمع بين راهي اسباب آسايش و رفاه گردشگران و زمينه جذب آنان براي بازديد از آثار تاريخي اين شهرستان را فراهم كند، اما مورد استفاده قرار نگرفتن اين طرح ها ، بروز برخي ناهنجاري ها و فقدان امكانات مورد نياز مسافران باعث شده تا اين مجتمع  كاركرد مورد انتظار را برآورده نسازد.

گزارش: سمیه حسن آبادی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی سپهرآیین، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال سپهرآیین درج شود.
 

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی سپهرآیین