آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ساعت ۱۷:۵۸

غدیر هسته مرکزی برای تشکیل امت واحده است

حجت الاسلام محمود حق بجانب عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد ضمن گرامیداشت ایام با برکت دهه ولایت و امامت اظهار داشت: غدیر برکه ای است که همه جویبارها و قطرات متفرق از هر سمت و سوی و با هر رنگ و روی در آنجا به هم می رسند. برکه ای چونان اقیانوسی عظیم که خصوصیت ها و منیت ها را در میان امواج خروشان خود مستهلک می کند و مجموعه واحد و به هم پیوسته ای را فراهم می آورد.
غدیر هسته مرکزی برای تشکیل امت واحده است,خراسان شمالی+بجنورد+غدیرخم+عید غدیر+محمود حق بجانب

حجت الاسلام محمود حق بجانب عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفتگو با دبیر نسرا بجنورد ضمن گرامیداشت ایام با برکت دهه ولایت و امامت اظهار داشت: غدیر برکه ای است که همه جویبارها و قطرات متفرق از هر سمت و سوی و با هر رنگ و روی در آنجا به هم می رسند. برکه ای چونان اقیانوسی عظیم که خصوصیت ها و منیت ها را در میان امواج خروشان خود مستهلک می کند و مجموعه واحد و به هم پیوسته ای را فراهم می آورد.
وی افزود: غدیر نقطه اتصال راهها، فرهنگها، اندیشه ها و سلیقه های گوناگون، و هسته مرکزی برای تشکیل امت واحده است. غدیر تعبیر دیگری از «کوثر» است. کوثر نیز حوضی است که همه کثرت ها در آنجا به وحدت می رسند که آن را مقام جمع الجمع نامیده اند و در روز بازپسین متحقق خواهد شد.
حجت الاسلام  حق بجانب گفت: غدیر، یک رخ داد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست، بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت‌ها از آن منشأ می‌گیرد، رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می‌یابد، و همه رشدها و تعالی‌ها از آن‌جا آغاز می شود. 
وی افزود:  از این رو، شناخت غدیر، از ضروری‌ترین وبنیادی ترین شناخت‌های اعتقادی است. امام رضا(ع) در کلامی زیبا درباره شناخت غدیر فرموده‌اند: «به خدا سوگند، اگر مردم ارزش روز غدیر را شناخته بودند، روزی ده بار، فرشتگان با آنان مصافحه می‌کردند، و اگر به درازا کشیدن سخن برای من ناگوار نبود، درباره ارج‌مندی این روز و فضیلت‌هایی که خداوند متعال به کسانی داده که آن را شناخته‌اند، چنان بسط سخن می‌دادم که به شمار نیاید.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: حادثه غدیر فقط یک حادثه خاص تاریخی نیست که در زمان خود واقع شده باشد، بلکه تعیین سرنوشت تمام انسان‌ها در طول تاریخ است. به همین جهت، نوشتن و سخن گفتن از غدیر خم در هر زمان و مکانی بی مناسبت نمی‌باشد.
این مقام مسئول گفت: عصاره عالم هستی پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) درباره عمومیت غدیر و ابدیت و ماندگاری آن فرمود: «فقولوا باجمعکم...نحن نؤدی ذلک عنک الدانی و القاصی من اولادنا واهالینا ونشهد الله بذلک «وکفی بالله شهیدا» وانت علینا به شهید؛ سپس همگی بگویید... [ای رسول خدا! این مطالب خطبه غدیر را] از طرف تو به نزدیک و دور از فرزندانمان و فامیل‌هایمان می‌رسانیم، و خدا را بر آن شاهد می‌گیریم. خداوند در شاهد بودن کفایت می‌کند و تو نیز بر این اقرار ما، شاهد هستی.».)
وی خاطر نشان کرد: اگر هدایت انسان‌ها در سایه دین است و این خود از بزرگترین ‌نعمت‌هاست، تمامیت این نعمت ‌به جریان روز غدیر وابسته است. که‌ منهای روز غدیر و نصب ولایت علی(ع) نعمت هدایت ناتمام‌ خواهد ماند و کار ناتمام هم نتیجه کاملی نخواهد داشت، زیرا نتیجه کامل یک عمل، به تمامیت و تکمیل آن عمل وابسته است و گرنه کار ناقص و بی‌نتیجه خواهد بود، یا نتیجه ناقص می‌دهد.
حجت الاسلام حق بجانب گفت: غدیر خم در واپسین روزهای نزول وحی محل تجمع عظیم ترین جمع امت اسلام پس از آخرین حج پیامبر (ص) بود. در آن روز از سوی خداوند حکیم فرمانی نازل شد که از کاربردی ترین اصول اسلام بود. این فرمان به منزله آخرین حلقه، سلسله احکام و حکمتهای دینی را به هم پیوند داد و دایره امت واحده را تکمیل نمود. ابلاغ ولایت توسط مقام رسالت در واقعه غدیر از چنان اهمیتی برخوردار بود که رضایت و خشنودی پروردگار را در پی داشت (و رضیت لکم الاسلام دینا) چرا که در آن روز حکومت صالحان رمز کمال دین شناخته شد. (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی)
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: دینی می‌تواند اسلام تلقی شود که مورد رضایت‌ خدا قرار گیرد. در روز غدیر، با نصب امامت و سیاست اسلام، خداوند راضی می‌شود که اسلام دین جهانی باشد و منهای غدیر رضایت پروردگار حاصل ‌نشده است.در طول‌ ۲۳  سال رسالت و تبلیغ پیامبر، چه روزی می‌تواند روز یاس کفار باشد؟ آیا روزی که پیامبر اسلام(ص) به رسالت مبعوث‌ شد؟ بی‌تردید روز بعثت نمی‌تواند روز یاس کفار باشد، زیرا دین ‌در آن روز کامل نشد و کفار هنوز نفهمیده بودند که قضیه چیست؟ تا امیدوار یا ناامید گردند.
وی افزود: افزون بر این، کفار و مشرکان‌ مکه در روزهای اول بعثت و حتی تا۱۳  سال پس از آن قدرت بسیار داشتند و امیدوار بودند اسلام و پیامبر(ص) را از میان بردارند. و آیا روز پیروزی مسلمین در بدر روز یاس کفار بود؟ بی‌تردید پاسخ منفی است. زیرا آیه به اعتراف شیعه و سنی در روز غدیر و آخر عمر پیامبر نازل شده است.  افزون بر این، کفار در بدر ناامید نشدند، زیرا در سال بعد به مسلمانان یورش بردند و سپاه ‌اسلام را در احد شکست دادند. 
وی در انتها گفت:  پس می توان گفت روز غدیر روز یاس و ناامیدی کفار و مشرکین هست و امروز هم باید با تاسی به غدیر و ضرورت نشر معارف عمیق و نهفته در آن ناامیدی تمامی بدخواهان این نظام را فراهم آوریم.

انتهای پیام/یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی سپهرآیین، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال سپهرآیین درج شود.
 

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی سپهرآیین