آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۰۷ - ساعت ۱۹:۴۳
گزارشی از وضعیت غرق شدگی ها در استخرهای کشاورزی؛

مسئولیت جان هایی که در آب می روند با کیست؟ / جای خالی تجهیزات نجات غریق در اسفراین

استخرهای ذخیره آب کشاورزی با لایه های ژئوممبران، یکی از انواع استخرها هستند که خروج از آن ها به دلیل دیواره شیب دار و جنس پلاستیک فشرده، تقریبا غیرممکن است به طوری که براساس آمار، بیشتر غرق شدگی ها در این استخرها اتفاق می افتد.
مسئولیت جان هایی که در آب می روند با کیست؟ / جای خالی تجهیزات نجات غریق در اسفراین,

به گزارش عصراترک از اسفراین، یکی از تفریحات پرخطر تابستانی، شنا در استخرهای کشاورزی است که متاسفانه هر از چندگاهی اخبار غرق شدن جوانان و نوجوانان هم استانی و مخصوصا اسفراینی بدلیل شنا در این استخرها رسانه ای می شود، اما تنها دلیل داغدار شدن خانواده ها در روزهای داغ تابستان، بی احتیاطی فرزندانشان نیست، بلکه گاهی اوقات شرایط ساختاری استخرها به گونه ای است که سر جوانان خراسانی را زیر آب می کند.

استخرهای ذخیره آب کشاورزی با لایه های ژئوممبران، یکی از همین استخرهاست که دیواره های شیب دار و جنسی از پلاستیک فشرده باعث می شود که خروج از این استخرها تقریبا غیرممکن شود، براساس آمار، بیشتر غرق شدگان در استان خراسان شمالی، در سدها و بندهای انحرافی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی به خصوص استخرهای ژئوممبران، جان خود را از دست داده اند.

در شهرستانی همچون اسفراین، نبود تجهیزات غریق نجات، نه تنها برای نجات بلکه حتی برای بیرون کشیدن اجساد از استخرها و .. ایجاد مشکل کرده است.

 

نجات غریق شهرستان تجهیزات کافی ندارد

موسی الرضا زحمتکش، سرپرست  جمعیت هلال احمر شهرستان اسفراین  در گفت و گو با خبرنگارعصراترک گفت: احتمال غرق شدگی در استخرهای ذخیره آب کشاوزی با لایه های ژئوممبران در شهرستان  بالاتر از غرق شدگی در استخرهای  با دیوار سیمانی است.

وی با اشاره به اینکه استخرهای سیمانی دارای دیواره ای قائم هستند و عموما نردبان های فلزی بر آنها نصب شده است، ادامه داد: براین اساس شناگران ماهر در این استخرها به راحتی می توانند در زمان خستگی دستشان را از لبه دیوارهای استخر گرفته یا از نردبان بالا بیایند.

زحمتکش ادامه داد: اما استخرهای ژئوممبران دارای دیواره ها شیب دار بوده و بسیار لغزنده اند و هیچ محلی یا امکانی برای استراحت شناگران وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به هر میزان که شناگر ماهر و توانا باشد، بازهم خسته شده و نیاز به استراحت پیدا می کند، در این شرایط اگر کسی در اطرافش نباشد و کمکی به او نشود هرگز نمی  تواند از استخر خارج شود و متاسفانه غرق خواهد شد.

 

 

هزینه تامین تجهیزات نجات غریق بالاست

زحمتکش اظهار کرد: باید تمام تمهیدات لازم را برای اینگونه استخرها در نظر گرفت و دورتادور استخر فنس کشی شده و تابلوهای شنا ممنوع در اطراف آن نصب شود.

وی اضافه کرد: همچنین مالکان استخرها باید نردبانهای طنابی معلق یا تعدادی تیوب را برای این استخرها در نظر بگیرند تا چنانچه افرادی که  ناآگاهانه  وارد استخرهای ژئوممبران  می شوند، بتوانند از آن خارج شوند.

زحمتکش با بیان اینکه نجات غریق شهرستان تجهیزات کافی در اختیار ندارد، گفت: طبق مقررات سازمانی نجات فرد غریق در استخرهای کشاورزی برعهده هلال احمر نیست بلکه هلال احمر بعنوان پیشتیبان هیئت نجات غریق شهرستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه هزینه تامین تجهیزات نجات غریق  بالاست، اضافه کرد: این تجهیزات باید دست کم برای دو نفر تامین شود زیرا در امدادرسانی، یک نجات غریق به تنهایی نمی تواند داخل آب برود، حتما نیاز به همیار دارد.

 

318 استخر دارای مجوز در اسفراین

احمد یوسفی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین با بیان اینکه کشاورزان در راستای تامین آب مورد نیاز اگر یک منبع آب مجاز داشته باشند می توانند درخواست استخر ذخیره آب کشاورزی داشته باشند، ادامه داد: البته گفتنی است که یک سری حداقل ها از جمله مساحت زمین های کشاورزی، زراعی یا باغی باید داشته باشند تا بتوانند درخواست استخر بدهند، همچنین اراضی متقاضی استخر ذخیره آب کشاورزی باید به سیستم آبیاری نوین تجهیز شود.

وی ادامه داد: بعد از این که مالکیت فرد بررسی شد و تاییده لحاظ شد، امورات جهت احداث و صدور مجوز استخر آب کشاورزی انجام می شود.

 

افزایش آمار غرق شدگی های در مقایسه با سال گذشته

یوسفی با اشاره به اینکه در شهرستان اسفراین 318 استخر دارای مجوز وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲۸۳ استخر شخصی  و 35 استخر عمومی  هستند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسفراین با بیان اینکه مجوز استخرها یک منظوره است و فقط برای  کشاورزی استفاده می‌شود، گفت: این در حالی است که امکان دو منظوره کردن استخرها آن هم به منظور پرورش ماهی می تواند صورت گیرد که برای این کار نیاز به اخذ مجوز و تغییر کاربری است.

وی یادآور شد: در سال گذشته با توجه به محدودیت های ایجاد شده  درخواست و صدور مجوزها کم شده، اما متاسفانه آمار تلفات مصدومان از غرق‌شدگی ها افزایش داشته است.

 

 

راه اندازی بندها و استخرهای غیرمجاز در اسفراین

یوسفی با اشاره به موارد غرق شدگی ها در شهرستان به غرق شدن دو نوجوان در بند انحرافی دست ساز که در روستای کلاته پیاله ساخته شده، اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته که درخواست ایجاد استخر کشاورزی بند انحرافی به جهاد کشاورزی شهرستان داده شد، بعد از استعلام مدیریت منابع آب شهرستان کتبی اعلام شد که این بند، آب مازاد ندارند و با احداث استخر کشاورزی مخالفت شد  اما این بند بدون دریافت مجوز اقدام به راه اندازی کرده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسفراین  خاطرنشان کرد: مراقبت و نگهداری و تمام نکات ایمنی بعد از تحویل به بهره بردار الزاماً برعهده بهره بردار است و اگر اتفاقی نیز بیفتد باید بهره‌برداران این استخرها پاسخگو باشند.

 

لغزندگی دیواره، بالا آمدن از استخرهای آب کشاورزی را غیرممکن می کند

احمد احمدی، مسئول اداره امور فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین نیز در این خصوص گفت: خصوصیت اصلی استخرهای ژئوممبران این است که شیب دار و از جنس پلی اتیلن فشرده هستند، به همین دلیل بعد ازمدتی که آب در استخر وجود دارد دیواره ها لغزنده شده و بالا آمدن از آن بسیار سخت و گاهی غیرممکن می شود.

وی عنوان کرد: در استخرهایی که زیر نظر جهاد کشاورزی شهرستان ساخته می شود پیمانکار مکلف است که دورتا دور استخر را فنس کشی کرده و تابلوی شنا ممنوع را نصب و در چهارگوشه استخر لاستیک هایی مانند لاستیک فرسوده ماشین را به صورت پلکانی نصب کرده تا افراد از آن ها برای بالا آمدن استفاده کنند، یا اینکه نردبانهای طنابی در چند گوشه از استخر باید نصب شود.

این کارشناس مسئول تاکید کرد: به مالکان و بهره برداران اعلام شده که اقدامات و تمهیدات لازم را انجام دهند تا مخصوصا در فصل گرم سال اتفاق ناگواری برای کسی نیفتد.

وی بیان داشت: متاسفانه برخی از کشاورزان و مالکان، نکات ایمنی را بدرستی رعایت نمی کنند، همچنین برخی افراد تصور می کنند که در شنا بسیار ماهر هستند، اما بعد از اینکه شناکرده و خسته می شوند بالا آمدن از استخر پلی اتیلن برایشان بسیار سخت می شود.

مسئول اداره امور فنی و زیربنای جهاد کشاورزی شهرستان اسفراین افزود: متاسفانه در استخرهایی که کشاورزان به صورت خصوصی اجرا کرده و به تنهایی با پیمانکار قرارداد می بندند، نکات ایمنی کمتر رعایت می شود.

وی گفت:  آنها بدون توجه و آگاهی از خصوصیات خطرناک لایه های ژئوممبران و فقط به دلیل کاهش هزینه ها معمولا از هزینه کردن برای انجام نکات ایمنی صرفنظر می کنند، لذا بیشتر موارد غرق شدگی در این استخرها اتفاق می افتد.

 

غرق شدگی 5 نفر در اسفراین از ابتدای سال جاری تاکنون

امین کشوری، رئیس اورژانس شهرستان اسفراین در ادامه در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه طبق آمار ثبت شده در سال  99 تعداد غرق شدگی ها در شهرستان صفر بوده است، گفت: این در حالی است که متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون پنج نفر در استخر های کشاورزی و بندها جانشان را از دست داده اند.

 

انتهای پیام/ حسن آبادی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی سپهرآیین، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال سپهرآیین درج شود.
 

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی سپهرآیین