آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ساعت ۲۱:۱۵
رئیس گروه مبارزه با بیماری های علوم پزشکی استان:

ابتلا به بیماری "هاری" مساوی با مرگ حتمی است

فیض الله برزگر با اشاره به اینکه هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است، گفت: در صورت آشکار شدن علائم بیماری هاری در انسان و حیوان، هیچ راه درمانی وجود ندارد و ابتلا به بیماری هاری مساوی با مرگ حتمی است.
ابتلا به بیماری

به گزارش گروه دریافت خبر عصراترک، فیض ا... برزگر گفت: خوشبختانه با انجام مراقبت های بهداشتی فعال و پیگیر و مراجعه به موقع مردم برای دریافت و انجام اقدامات بهداشتی و تزریق به موقع واکسن و سرم بعد از حیوان گزیدگی مورد مثبت هاری انسانی در طی سالیان متمادی نداشته ایم.


وی با بیان این که موارد مثبت هاری حیوانی در سطح استان داشته ایم و این نشان از آلوده بودن این استان به این ویروس است، اعلام کرد: لازم است هم استانی ها به توصیه های بهداشتی کارشناسان حوزه دامپزشکی و بهداشت عمل کنند تا بتوانیم جامعه سالم و عاری از این بیماری داشته باشیم.


برزگر تاکید کرد: افراد گزیده شده با هر نوع حیوانی در اولین فرصت ممکن بعد از گزش عضو گزیده شده را با آب و صابون و با فشار زیاد به مدت 20 دقیقه مورد شستشوی فراوان قرار دهند زیرا این اقدام حیاتی است و سپس سریعا به مراکز و خانه های بهداشت مراجعه کنند.


کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابراز کرد: در صورت آشکار شدن علائم بیماری هاری در انسان و حیوان، هیچ راه درمانی وجود ندارد و ابتلا به بیماری هاری مساوی مرگ حتمی است.


وی ادامه داد: علایم اولیه بیماری هاری: سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن درد، سوزش در محل گازگرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلو درد است.


برزگر افزود: مرحله نهایی بیماری هاری، دوره حاد عصبی نام دارد. در طول این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می‌کند. 


وی به علایم نهایی هاری نیز اشاره و اعلام کرد: اضطراب، رفتارهای خشونت‌آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار است.


برزگر با بیان این که سگ نقش زیادی در انتقال این ویروس دارد، اضافه کرد: اگر اقدامی جدی و اصولی برای جمع‌آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد انجام نشود، هر روز پیشگیری و مقابله با حیوان‌گزیدگی مشکل‌تر و کنترل بیماری هاری دشوارتر می‌شود.


وی افزود: همچنین افرادی که در خانه خود سگ نگه می دارند، باید به این نکته توجه کنند که اگر این حیوان به ویروس هاری مبتلا شود، بسیار خطرناک است.


این مقام مسئول ادامه داد:‌ مرکز درمان پیشگیری هاری واقع در مراکز بهداشت شهرستان های استان، شبانه‌روزی خدمات فعال، تمام وقت و رایگان ارائه می کنند.


وی اضافه کرد: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که از طریق گازگرفتگی حیوانات گوشتخوار مانند سگ، گربه، گرگ، روباه و نشخوارکنندگان مانند گاو، گوسفند، اسب، الاغ و... به انسان منتقل می‌شود.

 

انتهای پیام/ رحمانی 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی سپهرآیین، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال سپهرآیین درج شود.
 

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی سپهرآیین