آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۷/۱۶ - ساعت ۱۷:۱۶
گزارش،

شکوفایی طلای سبز در دشت ممنوعه/ پسته اسفراین نیازمند اتصال به مجموعه دانش بنیان

شهرستان اسفراین در بین شهرستانهای خراسان شمالی بیشترین سطح زیر کشت و بیشترین میزان تولید پسته را به خود اختصاص داده است و به عنوان قطب تولید پسته استان شناخته می شود .
شکوفایی طلای سبز در دشت ممنوعه/ پسته اسفراین نیازمند اتصال به مجموعه دانش بنیان,

به گزارش پایگاه خبری عصراترک از اسفراین؛ در شهرستان اسفراین حدود ۸۰ سال قبل باغ پسته مادری پنج هکتار در زمین کشاورزی یک خانواده ساکن در روستای منگلی علیا ایجاد شد و در حال حاضر این سطح زیر کشت به عنوان مخزن ژنتیک گیاهی این محصول در استان به شمار می رود که از آن به عنوان پایه بذری استفاده می شود که علاوه بر داخل استان همچنین از خارج از استان نیز برای تهیه پایه بذری این محصول تقاضا می شود.

در سال ۷۵ نیز در دشت منطقه صفی آباد شهرستان اسفراین یک باغدار به کشت پسته در سطح ۱۴ هکتار اقدام کرد و از سال ۸۰ به بعد نیز شماری از کشاورزان این شهرستان به سوی پسته کاری گرایش پیدا کردند.

با توجه به اینکه در شهرستان اسفراین وضعیت سفره های آب زیرزمینی در دشت های صفی آباد و دشت اسفراین با وضعیت افت منابع آبی مواجه شده و در شرایط ممنوعه بحرانی در برداشت آب قرار گرفته اند، بنابراین کشاورزان این مناطق به کشت محصول پسته که محصولی کم آب طلب، مقاوم به شرایط اقلیمی سخت، خشکی هوا، شوری زمین، شوری آب است، روی آورده اند.

این مزیت های پسته کاری موجب شده است تا چهار هزار و ۱۳۰ هکتار از باغات شهرستان اسفراین زیربار کشت این محصول قرار گیرند.

پسته یکی از محبوب ترین و گرانترین آجیل ها به شمار می رود که به دو صورت خام و فرآوری شده در اختیار مشتریان قرار می گیرد و معمولاً ترمینال های ضبط پسته در نزدیکترین نقطه به باغات این محصول احداث می‌شوند تا پسته در اولین زمان پس از تولید و برداشت بلافاصله فرآوری شده و از آفت زدگی آن جلوگیری شود.

کارخانه های فرآوری پسته غالباً در گام بعدی پسته خشک شده را از ترمینال های جمع آوری کرده و فرآیندهای مختلف را با آنها انجام می دهند که مهم ترین آن غربال کردن و جداسازی سایت های مختلف پسته همراه با کم کردن درصد پسته های دهان بسته است.

 

پنج واحد فراوری پسته اسفراین در مرحله جواز تاسیس

عباسی، کارشناس مسئول واحد صنایع جهاد کشاورزی اسفراین در رابطه با واحد های ترمینال فراوری پسته در اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر هشت واحد پسته در شهرستان در مرحله دریافت جواز تاسیس و یا در دست اقدام برای صدور جواز هستند که از این تعداد سه واحد به صورت کامل به بهره برداری رسیده اند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت سه واحد ترمینال فرآوری این شهرستان در مجموع یک هزار و 900 تن در سال است، گفت: همچنین ظرفیت کل این هشت واحد 18 هزار و 825 تن پسته خام است که هفت هزار و 470 تن پسته فرآوری شده تولید می کند.

عباسی با بیان اینکه در شهرستان اسفراین دو هزار و 950 هکتار پسته بارور وجود دارد، اضافه کرد: در مجموع در سطح شهرستان، چهار هزار و 300 هکتار پسته کاری شده که یک هزار و 350 هکتار غیربارور هستند.

 

 

ایجاد اشتغال برالی 105 نفر در کارخانه های فراوری پسته اسفراین

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های انجام شده، با احتساب مجموع پسته های بارور و غیربارور که در شهرستان وجود دارد، حدود هشت هزار و 385 تن پسته برداشت می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای ۲۵ نفر به طور مستقیم و حدودا ۸۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم در این کارخانه‌ها ایجاد اشتغال شده است که با راه اندازی کارخانه های جدید این رقم افزایش پیدا خواهد کرد .

 

استفاده از کود برای مراقبت از درختان پسته

محمد آدینه ای، مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این شهرستان، مهمترین آفات پسته در کل شهرستان را پسیل پسته عنوان کرد و افزود: این آفت، سم برای مقابله ندارد، براین اساس از اقدامات به موقع کشاورزان برای مراقبت از درخت پسته این است که از ابتدای آذرماه تا اول اسفند با کودهای مورد نیاز از درخت مراقبت کند.

این مقام مسئول در خصوص برداشت و خشک کردن پسته افزود: بعد از برداشت، پسته به صورت مناسب و خشک فرآوری شود، تا پسته به آفت افلاتوکسین دچار نشود.

 

پسته تولیدی اسفراین، توسط رابطان پسته ایران به سایر استان ها صادر می شود

احمد یوسفی، معاون فنی جهاد کشاورزی اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با تسهیلاتی که جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می دهد، گفت: جهاد کشاورزی، تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش را به واحدها اختصاص می دهد و کشاورزان و سرمایه گذاران این واحد ها سالانه می تواند مبلغی را به عنوان سرمایه در گردش از محل منابع مختلف تسهیلاتی دریافت کنند.

یوسفی در خصوص صادرات پسته توضیح داد: در حال حاضر پسته های فرآوری شده در ترمینال‌های پسته اسفراین عمدتاً در اختیار رابطان انجمن پسته ایران قرار می گیرند و آنها نیز بسته به نیاز بازار و بازرگانانی که پسته ها را خریداری می کنند، محصولات را به منطقه و سایر استان ها صادر می کنند.

 

 

نبود مجموعه دانش بنیان مستقل در اسفراین

محسن برغمدی، رئیس جهاد کشاورزی اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: بخشی از پیکره مراکز جهاد کشاورزی به مراکز دانشگاهی آن متصل هستند که تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی در اختیار کارشناسان و متخصصان این رشته قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اسفراین از ظرفیت دانش‌بنیان و کارشناسان معین مراکز دانش بنیان جهاد کشاورزی استفاده می کند اما متاسفانه در خود شهرستان یک مجموعه دانش بنیان مستقل وجود ندارد.

برغمدی در ادامه به ظرفیت خوب شهرستان در خصوص کشاورزی و پسته اشاره کرد و افزود: اسفراین با محوریت کشاورزی و غالب ساکنان شهرستان که کشاورز هستند، در عرصه‌های مختلف باغبانی، دامداری و کشاورزی فعالیت می کنند از مسئولان مربوطه انتظار می رود که این ظرفیت را مد نظر قرار دهند و حمایت‌های لازم را انجام دهند و در خصوص تخصیص اعتبارات به این بخش تاکید بیشتری داشته باشند.

وی به سنتی بودن کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: تخصیص اعتبارات و تسهیلات به بخش کشاورزی باعث می شود زیرساخت های کشاورزی رونق بیشتری پیدا کند و به صنعتی شدن کشاورزی در شهرستان کمک شود.

 

انتهای پیام/ رضا زاده 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی سپهرآیین، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال سپهرآیین درج شود.
 

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی سپهرآیین