آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ساعت ۲۱:۵۴
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی مطرح کرد:

چالش تقاضای تغییر کاربری زمین های دولتی روی میز کمیسیون ماده۵ استان/الحاق زمین ها برای اجرای طرح ملی مسکن

علی علیمردانی با اشاره به اینکه با تهیه طرح تفصیلی مناطق شهری، فضای کاربری های خدماتی مورد نیاز مناطق شهری جانمایی می شوند، گفت: متاسفانه در کمیسیون ماده 5 استان به صورت قابل توجهی با تقاضای تغییر کاربری فضاهای خدماتی پیش بینی شده در طرح تفصیلی مناطق شهری استان مواجه هستیم.
چالش تقاضای تغییر کاربری زمین های دولتی روی میز کمیسیون ماده5 استان/الحاق زمین ها برای اجرای طرح ملی مسکن ,

علی علیمردانی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک درباره تهیه طرح های جامع، تفصیلی و هادی برای مناطق شهری اظهار کرد: این طرح ها اسناد فرادستی هستند که با تهیه آنها، برای مناطق شهری، حریم، محدوده و ضوابط شهری، تعریف و کاربری های خدماتی لازم و مورد نیاز برای این مناطق، مشخص و جانمایی می شوند.

علیمردانی گفت: در این طرح ها، حریم، محدوده و کاربری های خدماتی برای پهنه های شهری مبتنی بر انجام مطالعات جمعیتی، سرانه های مورد نیاز شناسایی شده و دیگر فاکتورها با افق دوره زمانی 10 تا 15 ساله تعریف می شوند که پس از تصویب به دستگاه های ذی ربط از جمله شرکت های آب، برق، گاز، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری ها همچنین به ادارات کل آموزش و پرورش، نوسازی و مدارس، فرهنگ و ارشاد، دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ می شوند تا ملاک عمل این دستگاه ها قرار گیرند.

وی جانمایی فضاهای آموزشی، راه های دسترسی، فضاهای سبز، بهداشتی و درمانی و ... را از جمله کاربری های خدماتی تعریف و مشخص شده در این طرح ها برشمرد.

این مسئول با اشاره به اینکه استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری ها، دستگاه های ناظر بر تبعیت از اجرای این طرح ها هستند، عنوان کرد: شاید تمامی کاربری های خدماتی تعریف شده در این طرح ها به علل مختلف از جمله کمبود اعتبارات اجرایی نشوند.


پهنه حریم و محدوده 10 شهر استان به روزرسانی می شوند

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه شهرها، مناطق پویایی هستند که تحولات و تغییرات در این مناطق به طور مستمر در آنها اتفاق می افتند و نیازهای خدماتی جدیدتری برای آنها برآورد می شود، بیان کرد: طرح های جامع، تفصیلی و هادی شهرها که برای دوره زمانی 10 تا 15 ساله تعریف می شوند و نمی توانند طی این دوره زمانی پاسخگوی نیازهای جدید خدماتی برای این مناطق باشند.

علیمردانی گفت: بنابراین بازنگری این طرح ها، در پایان دوره زمانی افق آنها در دستور کار قرار می گیرد تا رفع نیازهای جدید شناسایی شده برای مناطق شهری، تعریف و در کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون ماده 5 بررسی و تصویب شوند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر در خراسان شمالی طرح جامع شهرهای آشخانه و فاروج همچنین طرح تفصیلی شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان در دست بازنگری هستند.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین افزود: طرح های جامع و تفصیلی مناطق صفی آباد، لوجلی، حصار و گرمخان، پیش قلعه و قاضی نیز در دست تهیه هستند.

وی خاطرنشان کرد: انجام و تکمیل بازنگری و تهیه این طرح های اشاره شده، یک سال به طول می انجامد.

علیمردانی تصریح کرد: در این طرح ها، محدوده و حریم مناطق اشاره شده، توسعه کالبدی آنها، مشخص و کاربری های خدماتی مورد نیاز از جمله راه های دسترسی مبتنی بر افق 10 تا 15 سال پیش رو، تعریف و مشخص می شوند.

وی در ادامه به شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی اشاره کرد و یادآور شد: مطالعات طرح جامع پیشین این شهر در اوایل دهه 80 انجام و در اواخر دهه 80 نیز به دستگاه های اجرایی ذی ربط ابلاغ شد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: افق این طرح برای شهر بجنورد در راستای کاربری های خدماتی تعریف شده تا سال 1404 بوده است.

با این وجود، وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مرکز استان طی این سال ها مبتنی بر علل مختلف از جمله مرکز استان شدن و مهاجرت پذیری با تغییرات و تحولاتی روبرو شد، بنابراین انجام بازنگری طرح جامع آن زودتر از پایان افق طرح با اخذ مجوز از وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت تا حریم و محدوده جدید شهر و کاربری های خدماتی مورد نیاز برای آن تعریف شوند.

علیمردانی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به مطرح شدن تقسیم شهرستان مانه و سملقان به دو شهرستان مجزا، مطالعات طرح جامع و تفصیلی شهر پیش قلعه نیز در دستور کار قرار گرفتند.

وی افزود: این امر برای منطقه صفی آباد نیز اجرایی شده است.


شهرداری ها متقاضی تغییر کاربری فضاهای سبز مناطق شهری استان

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود، درباره تحقق پذیری کاربری های خدماتی تعریف شده در طرح های جامع، تفصیلی و هادی مناطق شهری در استان نیز بیان کرد: انجام تحقق و یا تحقق ناپذیری کاربری های خدماتی به علل مختلف از جمله به وضعیت اختصاص اعتبارات نیاز دارد که دستگاه های اجرایی ذی ربط بخواهد تملک زمین جانمایی شده در طرح تفصیلی همچنین عملیاتی کردن اجرای طرح بر روی لکه جانمایی شده در طرح را اقدام کند.

وی تصریح کرد: به دنبال آن شاهد هستیم که تقاضای تغییر کاربری های زمین در فضاهای جانمایی شده در طرح های تفصیلی به کمیسیون ماده 5 ارائه می شوند.

علیمردانی با بیان اینکه شهرداری های استان از جمله این متقاضیان هستند که درخواست تغییر کاربری فضاهای سبز تعریف شده در طرح های تفصیلی مناطق شهری خود را دارند، اعلام کرد: کمیسیون ماده 5 استان نسبت به برخی از تقاضاهای تغییر کاربری زمین، مقاومت و مخالفت کرده و در عین حال نیز با برخی از آنها موافقت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده 5 اگر با تقاضای تغییر کاربری زمین مخالفت کند، می داند که به علت کمبود بودجه، تملک زمین برای اجرای طرح در زمین جانمایی شده، انجام نخواهد شد و اگر با تقاضای تغییر کاربری زمین نیز موافقت کند، شاهد خواهیم بود که مناطق شهری از وجود خدمات مورد نیاز شناسایی و تعریف شده، بی بهره می مانند.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: این اداره کل که عضوی از کمیسیون ماده 5 استان است، تا به کنون در برابر تقاضای تغییر کاربری زمین ها که به این کمیسیون ارسال می شوند، مقاومت کرده است.

وی اذعان کرد: با توجه به اینکه تعداد این تقاضاهای ارسال شده به این کمیسیون قابل توجه هستند، در صورتیکه این روند ادامه دار باشد نگران کننده خواهد شد.

افزون بر این، علیمردانی به تخلف مالکان بخش خصوصی در مناطق شهری استان نیز اشاره و اعلام کرد: هرچند که ضوابط در طرح های جامع و تفصیلی برای احداث ساختمان ها در مناطق شهری استان مشخص و تعریف شده اند، با این وجود، شاهد هستیم که ساختمان بر خلاف ضوابط تعریف شده در این طرح ها احداث می شوند.

وی افزود: به طور مثال، در طرح تفصیلی مناطق شهری استان سطح اشغال ساختمان ها برای املاک شخصی مشخص شده است، با این وجود در مناطق شهری استان با افزایش سطح اشغال در ساختمان های احداث شده اشخاص حقیقی مواجه هستیم.


 الحاق 262.5 هکتار از زمین های ملی استان برای اجرای طرح ملی مسکن

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی در خاتمه درباره جانمایی فضا برای اجرای طرح های ملی مسکن در مناطق شهری نیز اظهار کرد: زمین های دولتی واقع در حریم و محدوده مناطق شهری در راستای انجام مطالعات طرح های جامع، تفصیلی و هادی شهری برای اجرای طرح های ملی مسکن پیش بینی می شوند.

وی افزود: درصورتیکه زمین لازم در حریم و محدوده مناطق شهری نیز وجود نداشته باشد الحاق زمین به حریم و محدوده مناطق شهری در دستور کار قرار می گیرند و طرح تفصیلی و هادی برای آنها تعریف می شوند.

علیمردانی با اشاره به اجرای طرح ملی جهش تولید مسکن، عنوان کرد:در استان خراسان شمالی برای عملیاتی کردن این طرح ملی، الحاق زمین به محدوده و حریم شهری به مساحت 262.5 هکتار برای 11 شهر نیازسنجی شد و در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: تا به کنون الحاق زمین برای 9 شهر آغاز شده و در حال انجام است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: الحاق زمین به محدوده و حریم شهرهای بجنورد و شیروان که بالای 50 هزار نفر جمعیت دارند نیازمند اخذ مصوبه از شورای عالی شهرسازی کشور هستند که اقدام برای اخذ این مصوبه در دست اجرا قرار گرفته است.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی سپهرآیین، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال سپهرآیین درج شود.
 

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر


پایگاه خبری تحلیلی سپهرآیین